Media & arkisto

HYY testasi lähipalvelupisteet – huomattavia puutteita on, mutta palvelu oli ystävällistä

08.09.2016

Uudet opiskelijapalvelut aloittivat toimintansa 1.8.2016. Helsingin yliopiston opiskelijat ohjataan käyttämään lähipalvelupistettään kaikkiin opintoihin liittyvissä asioissa. Ylioppilaskunta kävi testaamassa lähipalvelupisteitä ja kertoo nyt kokemuksistaan sekä jakaa vinkkejä avun löytämiseksi.

Lähipalvelupisteet sijaitsevat jokaisella neljällä kampuksella: keskustassa kolme ja muilla kampuksilla yksi kullakin. Oman lähipalvelupisteesi löydät täältä. Testiryhmä suosittelee selvittämään lähipalvelupisteen sijainnin etukäteen, sillä osassa palvelupisteitä opastus oli puutteellinen. Jos olet tuutori, varmistathan että fuksisi tietävät, mistä neuvontaa saa.

Haasteita kaikilla testatuilla pisteillä

Meilahden palvelupisteeltä ohjattiin suoraan opintohoitajalle, kun kysyttiin opintovaiheisiin liittyvä kysymys. Neuvontaa ei valitettavasti ollut käyntihetkellä saatavilla ruotsiksi. Kuten aiemminkin, pre-klinikkavaiheen opiskelijoita neuvoo opintoneuvoja ja klinikkavaiheen opiskelijoita opintohoitaja.

Viikin lähipalvelut olivat helposti löydettävissä infokeskus Koronassa. Sieltä saadun ohjauksen perusteella kaikki opintoihin liittyvät asiat hoidetaan suoraan tiedekunnan kanssa. Ketä palvellaan ohjaamalla opiskelijat käyttämään lähipalvelupistettä, kun niillä on Viikissä selkeästi vain uudelleenohjaamisen funktio? Tämä tuntuu resurssien haaskaamiselta ja opiskelijan ajan tuhlaamiselta.

Metsätalon palvelupisteellä testaajamme päätyi neuvomaan vaihto-opiskelijaa, sillä osa opasteista oli vain suomeksi. Aidosti esteettömät palvelut edellyttävät toimivaa kolmikielisyyttä. Metsätalosta saavat apua kaikki humanistisen ja teologisen tiedekunnan opiskelijat. 

Siltavuorenpenkereen palvelupisteellä kaikkiin kysymyksiin vastattiin vain ohjaamalla seuraavalle henkilölle, joka ei ollut edes paikalla. Huomioikaa, että esimerkiksi liikkuvuuspalvelut ovat paikalla vain maanantaisin ja torstaisin klo 12-14. Lisäksi kaikki opasteet olivat vain suomeksi. 

Kruununhaan lähipalvelupisteellä testitiimimme testasi opintoneuvojilta saatavaa palvelua muun muassa rekisteröinteihin, vaihtoasioihin ja korvaavuuksiin liittyen. Oli alusta asti selvää, että lähipalvelupisteillä kaikki on vielä alkutekijöissään ja osa henkilöstöstäkin on uutta. Kaikki testitiimin jäsenet ohjattiin lopulta muualle selvittelemään asioita. Mikäli sinulla on vaihtoasioita, huomioithan, että liikkuvuuspalvelut sijaitsevat opintoneuvonnan viereisessä huoneessa. Kurssien vastaavuus- ja kokonaisuuksien rekisteröintiasioissa parhaiten sinua palvelevat oppiaineen koulutussuunnittelijat, joiden yhteystiedot saat lähipalvelupisteeltä tai lähipalvelutiimien sivuilta.

Palvelut kehittyvät rutiinin myötä

Kaiken kaikkiaan näyttäisi siltä, että lähipalvelupisteiltä löytää varmimmin apua yleisiin tiedekuntatason kysymyksiin. Palvelu oli ystävällistä ja sitä sai muutaman minuutin jonotuksen jälkeen. Aina pyritään etsimään henkilö, joka voi hoitaa asiaa eteenpäin. Henkilöstöstä osa on nyt lähes kokonaan uusissa tehtävissä, eivätkä välttämättä tunne tiedekuntien kurssitarjontaa ja erityispiirteitä vielä kunnolla. 

Selkeimmät haasteet ylioppilaskunnan mielestä ovat kolmikielisyyden sekä yksityisyyden puute; palvelupisteiden opasteet eivät olleet kunnossa kv-opiskelijoita ajatellen ja palvelupisteillä ei ole mahdollista asioida kahden kesken. 

Yliopisto toivoo palautetta uusista opiskelijapalveluista. Sitä voi antaa täällä. Kaikissa tilanteissa lisää tietoa voi kysyä myös HYYn hallituslaisilta ja asiantuntijoilta.