Koulutus

Undefined

Bokslutskväll 10.12
Föreningsutskottet konstituerar sig 3.12 kl. 18
Nya regler för avbokning av bastun Sivistys
HUS födelsedagskaffe på campus!
Ställ frågor till föreningsutskottet och ge feedback

Bokslutskväll 10.12

Året närmar sig sitt slut och vid horisonten hägrar redan föreningens bokslut. Men vad ska tas upp på balanskontot? Vad allt ingår i ett bokslut? Vad är skillnaden mellan aktiva och passiva i balansen? Vem ska underteckna bokslutet?

HUS håller en bokslutskväll för föreningarnas kassörer. På den får man lära sig hur en förenings bokslut ska göras upp. Kursledare är CGR-revisor Johanna Hildén. Bokslutskvällen hålls 10.12 kl. 17–20 i Mannerheimsalen och den går på finska. Anmäl dig här senast 7.12: https://elomake.helsinki.fi/lomakkeet/46340/lomake.html

=============================================


Föreningsutskottet konstituerar sig 3.12 kl. 18

HUS föreningsutskott har haft ett aktivt år som nu kulminerar i valmötet den 3.12. På valmötet ska man välja funktionärer för nästa år; ordförande, vice ordförande och sekreterare – men det går att komma med i utskottet när som helst under året!

Vill du vara med om att utveckla studentkårens föreningsfält, eller vill du lära känna andra föreningsfunktionärer och få ny inspiration för er egen verksamhet?
Det kan du göra i föreningsutskottet!

För att vara med i utskottet behöver du inte veta något, det räcker att du är intresserad av föreningsliv. Det spelar ingen roll om du är gulnäbb eller n:te årets studerande. Mötena är öppna för alla HUS-medlemmar.

Om du vill bekanta dig med föreningsutskottets verksamhet ska du komma med på nästa möte, som hålls 18.11 klockan 18 i mötesrum Seppele. Om du inte kan delta i mötet, men ändå är intresserad av att vara med i utskottet ska du kontakta utskottets ordförande Tero Juutilainen (tero.juutilainen(a)helsinki.fi)!

Gå också med i utskottets FB-grupp: HYYn järjestövaliokunta.

Vad? Föreningsutskottets valmöte
Var? Mannerheimsalen, Nya studenthuset, 5 vån.
När? 3.12 kl. 18
Varför? För att föreningar <3

=============================================


Nya regler för avbokning av bastun Sivistys

Avbokningsvillkoren för bastun Sivistys har ändrats. Om man vill avboka en reserverad tur utan att behöva betala för det måste avbokningen göras senast 21 dygn före den bokade dagen, tidigare var det 14 dygn. Om man avbokar mindre än 21 dygn före den reserverade tiden måste man betala fullt pris. Så kom ihåg att betala eller avboka er bastubokning i tid!

=============================================


HUS födelsedagskaffe på campus!

Studentkåren vid Helsingfors universitet firar sin 147:e födelsedag genom att bjuda sina medlemmar på kaffe med tårta på campusmötesplatserna i Mejlans, Gumtäkt och Vik. Kaffeserveringen sker under årsfestveckan, 23.11.2015 kl. 14–16. Pusta ut från kursavslutnings- och tentrumban ett slag och unna dig något gott. Detta är också en av studentkårens medlemsförmåner, utnyttja den!
Campusmötesplatsen i Mejlans, Biomedicum.
Campusmötesplatsen i Gumtäkt, Physicum.
Campusmötesplatsen i Vik, A-huset, Ladugårdsbågen 9.

=============================================


Ställ frågor till föreningsutskottet och ge feedback

Hur fungerade bokningsomgångarna för Alinasalen? Borde man förbättra något? Och hur fungerar ordförandeseminariet? Syntes föreningsutskottet på öppningskarnevalen?

Nu kan du hjälpa föreningsutskottet att förbättra sin verksamhet. Använd blanketten här nedan för att ge feedback eller ställa frågor om sådant som rör föreningarna. Du kan göra det anonymt, svaren ges på HUS Facebooksida för föreningsfrågor.

Du kan också skicka feedback direkt till utskottets ordförande Tero Juutilainen (tero.juutilainen(a)helsinki.fi)

https://docs.google.com/forms/d/1E_eQI13LQSKi9YXx-wxNsGQVV-pg7hrw1skyMuF...

HUS ekonomidirektion beslöt på sitt möte den 21.5 att minst en av ordningsmännen vid fester hädanefter måste ha gått kursen om användningen av Alinasalen. Uppgifterna kontrolleras i samband med att nycklarna hämtas. Under våren har det också framkommit brister och oklarheter i användningen av Alinasalen.

Av dessa orsaker organiserar HUS föreningsutskott kompletterande kurser innan läsåret officiellt inleds. Varje förening som vill använda sig av Alinasalen under hösten måste delta i kursen oberoende av om man deltagit i kursen under våren 2015 eller inte. Kursen innefattar en genomgång av Alinasalens utrymmen och utrustning men fokuserar också på säkerhetsfrågor.

Kursdagarna är: 17.8,18.8, 24.8, 25.8, 26.8 och 3.9. Kurserna börjar alltid kl. 17.00 och hålls i Alinasalen (Mannerheimvägen 5 A, 3. vån.). Kursen tar ungefär en timme.

Anmälningen till kurserna sker via e-blankett:

https://docs.google.com/forms/d/1X88l-VDgrqkFh_QDLE-vsm1RPOQ6K2FsATAkuaO...


Fler än en person per förening får och rekommenderas delta i kursen.

De nya villkoren för användning av Alinasalen träder i kraft 1.9.2015 och hittas här:
http://hyy.helsinki.fi/sites/default/files/AlinaSVE.pdf. Föreningarna har meddelats om de förändrade användningsvillkoren den 5.6.2015.

Mer information om kurserna fås av föreningsutskottets ordförande Tero Juutilainen, tero.juutilainen(a)helsinki.fi

HUS arrangerar en kurs i hur man gör upp bokslut. Kursen riktar sig till kassörer i föreningarna inom HUS och kursledare är CGR Johanna Hilden. Kursen hålls i Mannerheimsalen kl. 17-20. Kursen hålls på finska.

På kursen används programmet Tilitin, så deltagarna ombeds ta med egna datorer och installera programmet i förväg. Programmet kan laddas ner gratis här: http://helineva.net/tilitin/

Man kan också skicka frågor till kursledaren i förväg. Om du undrar exempelvis hur man räknar ut balansen, vilka utgifter som ska finnas med i resultaträkningen, hur verifikat ska konteras eller något annat som rör bokslut kan du skicka dina frågor till Johanna på adressen johanna.hilden [at] outlook.com.

Anmäl dig till kursen senast 1.12 med denna e-blankett: https://elomake.helsinki.fi/lomakkeet/55917/lomake.html