1. Ansöka om möbleringsstöd

2. Utbildning i säkra evenemang 8.10. i Wilhelmssonsalen

3. Jämlikhetsansvarigas möte 18.9 kl. 17:30

4. Obligatorisk infoträff för Gulisäventyrets kontrollansvariga 11.9.

5. Biljetterna till Gulisäventyrets efterfest släpps den 7 september!

6. Jobba som frivillig på Gulisäventyret!

7. Förening - vill du ta över HUS Instagram?

1. Ansöka om möbleringsstöd!

HUS stöder föreningar som vill skaffa möbler till sina föreningslokaler. Stödet är främst avsett för föreningar som verkar i HUS utrymmen och det ska i främsta hand användas till att köpa bord, stolar, låsbara skåp och andra inredningsartiklar. Önskemålet är att möblerna ska öka trivseln i föreningslokalerna och därmed också föreningarnas vilja att ta väl hand om sina lokaler.

Då stödet fördelas fästs uppmärksamhet vid bl.a. följande: hur ekologisk anskaffningen är, hållbarheten och behovet. Stödet är inte avsett att täcka hela kostnaden, utan den förening som ansöker om stöd förväntas också delta i finansieringen.

Man kan ansöka om möbleringsstöd av den föreningssakkunniga när som helst under året. Ansök om stöd med en fritt formulerad ansökan, där det framgår:

- vilken/vilka förening/ar som ansöker
- vad det är man vill anskaffa
- budget
- motiveringar till anskaffningen

Ansökningarna kan skickas per e-post till jarjestosihteeri(at)hyy.fi eller per vanlig post till Studentkåren vid Helsingfors universitet, PB 1099, 00101 HELSINGFORS. De föreningar som får stöd måste skicka in kopior på kvittona till samma adress inom fyra månader från det att stödet beviljats.


2. Utbildning i säkra evenemang 8.10. i Wilhelmssonsalen


Vad göra om en deltagare på föreningens evenemang anmäler en trakasserisituation, om någon beter sig aggressivt eller om en styrelsemedlem får en panikattack? Vad gör evenemangets säkerhetsperson och hur blir evenemanget säkrare om en sådan utses?
 
HUS ordnar en utbildning för sina föreningar om säkerhetspersonens uppgifter. En förening kan delta även om den inte hittills utsett några särskilda säkerhetspersoner för sina evenemang. På utbildningen går vi igenom de vanligaste problematiska och farliga situationerna och lär oss hantera nödsituationer. På utbildningen går vi också igenom de säkerhetsprinciper som iakttas på HUS evenemang och som föreningarna kan använda som modell för sin egen verksamhet.
 
Vem som helst från föreningens styrelse kan delta i utbildningen, men vi rekommenderar den särskilt för säkerhetspersoner, likabehandlingsansvariga och presidiemedlemmar. Anmälningen: https://www.lyyti.fi/reg/hyyturvallisuus
 
VAD: Utbildning i säkra evenemang för föreningarnas säkerhetspersoner
NÄR: 8.10, kl. 17
VAR: Wilhemssonsalen, Nya studenthuset (Mannerheimvägen 5 A, 5 våningen)
FRÅGOR: Julius Uusinarkaus / julius.uusinarkaus@hyy.fi / +358(0)50 325 8041
 
Tyvärr är lokalen inte tillgänglig med rullstol. Kontakta arrangörerna om du behöver hjälp med att ta dig dit. Utbildningen hålls på finska.

https://www.facebook.com/events/526067187837770/


3. Jämlikhetsansvarigas möte 18.9 kl. 17:30


Välkommen till det andra mötet för föreningarnas jämlikhetsansvariga den 18 september klockan 17.30. Mötet hålls i Topelius på HUS centralkansli i Nya Studenthuset. Mötet är riktat till föreningarnas jämlikhetsansvariga och till alla andra som är intresserade av jämlikhet (och säkerhet).

Hur har hösten börjat? Hur väl har gulisarna blivit en del av gemenskapen? Finns det något som du gärna skulle utveckla i din förening? Finns det något som du önskar att HUS skulle hjälpa dig med? På mötet kommer vi att tala om dessa ämnen och allt annat som just ni vill diskutera!

Under mötet presenteras också kort HUS evenemangsprinciper och HUS manual för evenemangssäkerhet.

Anmäl dig senast den 17 september via följande länk: https://goo.gl/forms/Vo3HPGL2oxyCHwZ73

VAD: Jämlikhetsansvarigas möte del 2
NÄR: 18.9. Kl 17:30
VAR: Topelius, HUS centralkansli, Nya Studenthuset, Mannerheimvägen 5 A, 2. våningen
ANMÄLNING: https://goo.gl/forms/Vo3HPGL2oxyCHwZ73

Topelius är tillgängligt för personer med rörelsehinder via Mannerheimvägen 5 B. Det finns tre trappsteg till toaletten och det finns ingen separat inva-WC. Evenemangets språk är huvudsakligen finska, men vi tar språkliga behov i beaktande enligt bästa förmåga. Mera information ger Jane Kärnä (050 543 9615, jane.karna@hyy.fi) och Laura Wathén (0504091383, laura.wathen@hyy.fi). 
https://www.facebook.com/events/266522427320895/


4. Obligatorisk infoträff för Gulisäventyrets kontrollansvariga 11.9.


HUS håller en obligatorisk infoträff för alla som ska ansvara för en kontroll. Infon hålls 11.9 kl. 18 i Wilhelmssonsalen i Nya studenthuset. På infon berättar vi om Gulisäventyrets mobilapp, om poängräkningen och om säkerhet i Gulisäventyret. Dessutom svarar vi förstås på alla tänkbara frågor om Gulisäventyret. Anmäl er till infoträffen med den här blanketten: https://www.lyyti.in/Fuksiseikkailun_2018_rastinpitajien_infoilta_Vol_II...

 Om ingen från er förening kan komma till infon, kontakt Aleksanteri Gustafsson (aleksanteri.gustafsson@hyy.fi).


5. Biljetterna till Gulisäventyrets efterfest släpps den 7 september!

Biljetterna till Gulisäventyrets efterfest släpps i dag fredagen den 7 september kl. 12! Efterfesten har varit slutsåld år efter år, så skaffa din egen biljett redan på fredag! Endast deltagarna och kontrollansvariga i Gulisäventyret får köpa biljetter till efterfesten. När du köper biljetter, ska du meddela lagets namn eller namnet på organisationen som håller kontrollen. Varje deltagare kan endast köpa en biljett. Festen blir en av höstens absolut största och bästa! bit.ly/gaefterfest2018


6. Jobba som frivillig på Gulisäventyret! 


Deltar din förening inte det här året eller har du redan varit kontrollarrangören? Vi söker skickliga och energiska frivilliga som vill vara med och arrangera gulishöstens viktigaste händelse. Kom med och välkomna de nya studenterna och visa gulnäbbarna allt som studielivet erbjuder.
För att Gulisäventyret ska bli så lyckat som möjligt för alla deltagare söker vi frivilliga som kan hjälpa till vid starten, guida deltagarna vid kontrollerna och ordna en lyckad efterfest på The Circus.
De frivilliga kommer in gratis på Gulisäventyrets efterfest, de bjuds på talkomat och får ett eget ”Gulisäventyret crew”-halarmärke. Den som vill får också ett talkointyg.

Ansök nu! https://www.lyyti.fi/reg/vapaaehtoiseksifuksiseikkailuun

7. Förening - vill du ta över HUS Instagram?


HUS älskar sina föreningarna och vill visa upp deras mångfalden genom att ge Instagram-konton till föreningar för en dag, två eller en hel vecka om ni vill! Kontot har över 3000 anhängare, så det här är en stor möjlighet att nå ut till nya människor!
På Instagram gillar vi visualitet och bra positiv attityd.


Har din organisation en fantastisk idé? Är ert vanliga program fantastiskt eller har ni otroliga studieutrymen på ert campus? Eller kanske någonting helt annat som ni vill att alla andra studentera skall få veta om?
Blev du intresserad? Vänligen kontakta styrelseledamot Jane Kärnä (jane.karna@hyy.fi) för chansen att få ta kontroll över HUS Instagram!

Då hösten nalkar är det igen dags att fundera över hur varje studerande skulle ha det trevligt och tryggt på föreningens evenemang. Evenemangen är viktiga för att hitta vänner och bilda vänkretsar. Därför är det även viktigt att satsa på dem. Analysera din egna förenings evenemang till exempel med hjälp av denna lista!

- det är möjligt att delta i evenemanget som alkoholfri
- man kan komma med i evenemanget fastän man inte talar så bra svenska/finska.
- temat eller programmet avskräcker eller sårar ingen
- platsen är tillgänglig för personer med rörelseförhinder eller står det i evenemangsbeskrivningen vem man kan fråga om hjälp av vid behov
- största delen av gulisevenemangen är sådana att medellöshet inte är ett förhinder för deltagande
- alla arrangörer och deltagare vet hur man skall agera vid eventuell nödsituation

Låt om oss göra universitet och HYY ett bättre ställe för oss alla!

1. Kom ihåg att anmäla din förenings kontrolla till Gulisäventyret! DL 15.8.!
2. Infon vol 2 för kontrollansvariga på Gulisäventyret 6.8
3. Kom ihåg att anmäla din förening till Welcome Fair! DL 16.8.!
4. Kom ihåg att anmäla din förening till Öppningskarnevalen! DL 15.8.!
5. Lokalfördelning kan kommenteras till 31.8!
6. Koe kampus! kommer igen - save the date, 25 oktober!
7. Kom med och utveckla SHVS mentalvårdstjänster!

1. Kom ihåg att anmäla din förenings kontrolla till Gulisäventyret! DL 15.8.!


Gulissäventyret kommer igen! Anmälningen för kontrollansvariga under Gulisäventyret 2018 är nu öppen och alla HUS föreningar kan anmäla sig!

Anmäl er till kontrollansvariga här: https://www.lyyti.fi/reg/Fuksiseikkailu_2018_rastit_0943/se
Deadline för anmälningar är 15.8.2018 kl. 23.59.

Varför ska man vara med? Hur är en bra kontroll?
Svar på dessa frågor och mycket mer kan du hitta här: http://www.sv.fuksiseikkailu.fi/villdubasaforenkontroll/
Mera information också i infon 6.8!

Vill du fråga någonting? Mera information ger:
Aleksanteri Gustafsson
aleksanteri.gustafsson@hyy.fi


2. Infon vol 2 för kontrollansvariga  på Gulisäventyret 6.8


Välkommen till andra infon för kontrollansvariga på Gulisäventyret 6.8 i Wilhelmsson-salen (Mannerheimsvägen 5 A, 5 vån.) kl. 18. Anmälning till infon: https://www.lyyti.in/Fuksiseikkailun_2018_rastinpitajien_infoilta_Vol_II...
Under infon går vi bland annat igenom allmän info om Gulisäventyret, spelregler för kontrollerna och de lokaler som finns tillgängliga.


3. Kom ihåg att anmäla din förening till Welcome Fair! DL 16.8.!


Bli internationell på hemmaplan! Kom med och bjud in utländska studerande att delta i er förenings verksamhet! Föreningarna inom HUS har möjlighet att delta i välkomsttillställningen Welcome Fair för utländska examens- och utbytesstuderande. Evenemanget hålls i Helsingfors universitets språkcentrum på tisdagen 28.8 kl.10-17 och onsdagen 29.8 kl. 10-16. Antalet platser för föreningarna är begränsat.

Anmäl er förening till Welcome senast den 16.8: https://www.lyyti.fi/reg/Welcome_fair_7454/se

FB: https://www.facebook.com/events/291117734783500/

För mera information kontakta HUS sakkunniga Hannele Kirveskoski: hannele.kirveskoski@hyy.fi eller 050 543 9608


4. Kom ihåg att anmäla din förening till Öppningskarnevalen! DL 15.8.!

Vill din förening delta i årets öppningskarneval? Nu kan ni anmäla er! I fjol deltog över 170 föreningar på centrumcampus! I år ordnas Öppningskarnevalen måndagen den 3 september 2018 i universitetets huvudbyggnad, i Porthania och utomhus på Universitetsgatan och Fabiansgatan.

Anmäl er förening så snabbt som möjligt. Sista anmälningsdagen är den 15 augusti kl. 23.59. OBS! Ni kan också redigera det här formuläret genom bekräftelsemeddelandet för er anmälan ända tills anmälningstiden går ut.
Anmäl er förening här: https://www.lyyti.in/Avajaiskarnevaalit_392018_5510/se


5. Lokalfördelning kan kommenteras till 31.8!


HUS-styrelsens ekonomidirektion har gjort ett förslag till lokalfördelning för åren 2019-2020. Förslaget kan ses på HUS webbplats: http://hyy.helsinki.fi/sites/default/files/tjk_tilajako_kommenteille_sve....

Ekonomidirektionen kan ändra på förslaget utifrån föreningarnas feedback och kommentarer. De föreningar, vars lokaler berörs av lokalfördelningen, kan kommentera ekonomidirektionens förslag fram till 31.8 kl. 12. Kommentarerna skickas per enkätet: https://elomake.helsinki.fi/lomakkeet/90160/lomake.html.

Ekonomidirektionen behandlar föreningarnas feedback och gör ett slutgiltigt förslag till lokalfördelning på sitt möte i september.  Ekonomidirektionens förslag fastställs sedan av HUS styrelse på styrelsemötet.

Mera information:

Sara Järvinen, ordförande för ekonomidirektionen sara.jarvinen@hyy.fi
050 595 0324

Jane Kärnä, föreningsansvarig i styrelsen jane.karna@hyy.fi
050 543 9615

Jaakko Kalske, sakkunnig (föreningar)
jaakko.kalske@hyy.fi
050 537 3798


6. Koe kampus! kommer igen - save the date, 25 oktober!


Koe kampus! (Upplev campus!) – evenemanget för sökande ordnas igen på Helsingfors universitets campus den 25 oktober 2018.
Vill din förening vara med och berätta om er verksamhet för gymnasieelever under evenemanget Upplev campus? Pricka in i kalendern 25 oktober! Mera information kommer senare i augusti!

Koe kampus! är ett evenemang som ordnas av Helsingfors universitet, Aalto-universitetet och Konstuniversitetet för alla som är intresserade av universitetsstudier. Evenemanget är riktat till finskspråkiga gymnasieelever som utgör den största delen av besökarna. För vår svenskspråkiga målgrupp ordnar vi ett motsvarande evenemang, Högskoledagen, den 1 november 2018. Under Högskoledagen får deltagarna bekanta sig med campusen och universitetens kandidatprogram och träffa studenter från universiteten.

7. Kom med och utveckla SHVS mentalvårdstjänster!

HUS hälsosektor ordnar 16.8 en workshop för att utveckla sätten som man kan söka hjälp på av Studenternas hälsovårdsstiftelse vad gäller mental hälsa. Workshopen är på finska. Läs mer (på finska): https://goo.gl/1cvSZq.

1. Ansöka om möbleringsstöd!
 
2. Anmäl din förening till Prideparaden den 30.6!

3. Welcome Fair i språkcentralens utrymmen 28.-29.8.!


4. Infon för kontrollansvariga vol 2 & föreningarnas anmälningen till Gulisäventyret

5. Påminnelse: Anmäl din förening till Öppningskarnevalen

6. En förändring till maximala mängden mötesrumsbokningar


1. Ansöka om möbleringsstöd!


HUS stöder föreningar som vill skaffa möbler till sina föreningslokaler. Stödet är främst avsett för föreningar som verkar i HUS utrymmen och det ska i främsta hand användas till att köpa bord, stolar, låsbara skåp och andra inredningsartiklar. Önskemålet är att möblerna ska öka trivseln i föreningslokalerna och därmed också föreningarnas vilja att ta väl hand om sina lokaler.

Då stödet fördelas fästs uppmärksamhet vid bl.a. följande: hur ekologisk anskaffningen är, hållbarheten och behovet. Stödet är inte avsett att täcka hela kostnaden, utan den förening som ansöker om stöd förväntas också delta i finansieringen.

Man kan ansöka om möbleringsstöd av den föreningssakkunniga när som helst under året. Ansök om stöd med en fritt formulerad ansökan, där det framgår:

- vilken/vilka förening/ar som ansöker
- vad det är man vill anskaffa
- budget
- motiveringar till anskaffningen



Ansökningarna kan skickas per e-post till jarjestosihteeri(at)hyy.fi eller per vanlig post till Studentkåren vid Helsingfors universitet, PB 1099, 00101 HELSINGFORS. De föreningar som får stöd måste skicka in kopior på kvittona till samma adress inom fyra månader från det att stödet beviljats.



2. Anmäl din förening till Prideparaden den 30.6!

Skulle din studentorganisation vilja delta i Helsinki Prideparaden den 30.6.? HUS deltar i Pride med andra student- och studerandekåren. Om din förening är intresserad om att komma med kontakt gärna laura.wathen@hyy.fi och kom att marschera tillsammans med andra studenter för jämlikhet och mångfald!

FB: https://www.facebook.com/events/311097826090969/


3. Welcome Fair i språkcentralens utrymmen 28.-29.8.!

Bli internationell på hemmaplan! Kom med och bjud in utländska studerande att delta i er förenings verksamhet! Föreningarna inom HUS har möjlighet att delta i välkomsttillställningen Welcome Fair för utländska examens- och utbytesstuderande. Evenemanget hålls i Helsingfors universitets språkcentrum på tisdagen 28.8 kl.10-17 och onsdagen 29.8 kl. 10-16. Antalet platser för föreningarna är begränsat.



Anmäl er förening till Welcome senast den 16.8: https://www.lyyti.fi/reg/Welcome_fair_7454/se

För mera information kontakta HUS sakkunniga Hannele Kirveskoski: hannele.kirveskoski@hyy.fi eller 050 543 9608.


4. Infon för kontrollansvariga vol 2 & föreningarnas anmälningen till Gulisäventyret


Välkommen till andra infon för kontrollansvariga på Gulisäventyret 6.8 i Wilhelmsson-salen (Mannerheimsvägen 5 A, 5 vån.) kl. 18. Anmälning till infon: https://www.lyyti.in/Fuksiseikkailun_2018_rastinpitajien_infoilta_Vol_II...

Kom i håg att anmäla din förening till Gulisäventyret före 15.8. kl. 23:59 här: https://www.lyyti.fi/reg/Fuksiseikkailu_2018_rastit_0943/se

Varför ska man vara med? Hur är en bra kontroll?
Svar på dessa frågor och mycket mer kan du hitta här: http://www.sv.fuksiseikkailu.fi/villdubasaforenkontroll/
Facebook evenmang för Gulisäventyret 2018 har publicerads och kan hittas här: https://www.facebook.com/events/200128850801229/


5. Påminnelse: Anmäl din förening till Öppningskarnevalen

Vill din förening delta i årets öppningskarneval? Nu kan ni anmäla er! I fjol deltog över 170 föreningar på centrumcampus! I år ordnas Öppningskarnevalen måndagen den 3 september 2018 i universitetets huvudbyggnad, i Porthania och utomhus på Universitetsgatan och Fabiansgatan.

Anmäl er förening så snabbt som möjligt. Sista anmälningsdagen är den 15 augusti kl. 23.59. OBS! Ni kan också redigera det här formuläret genom bekräftelsemeddelandet för er anmälan ända tills anmälningstiden går ut.
Anmäl er förening här: https://www.lyyti.in/Avajaiskarnevaalit_392018_5510/se


6. En förändring till maximala mängden mötesrumsbokningar


HUS ekonomidirektion har gjort ett beslut om användningen av mötesutrymmen. Enligt beslutet kan man tillfälligt ha högst tre mötesrumsbokningar i kalendern samtidigt. Förändringen beror på att studentkåren i slutet av april gett upp två mötesutrymmen och en gräns för maximala mängden bokningar har skapats för att försäkra att så många föreningar som möjligt kan vid behov utnyttja utrymmena.

1. Anmäl din förenings kontrolla till Gulisäventyret

2. Infon för kontrollansvariga på Gulisäventyret 28.5.

3. Anmäl din förening till Öppningskarnevalen

4. Föreningsaktivas Restart - Save the date!

5. Halarmärken från Promler -15% för HUS föreningar under resten av året

6. MobilePay erbjuder det enkla betalsystemet MyShop gratis för studentorganisationer!


1. Anmäl din förenings kontrolla till Gulisäventyret



Gulissäventyret kommer igen! Anmälningen för kontrollansvariga under Gulisäventyret 2018 är nu öppen och alla HUS föreningar kan anmäla sig!

Anmäl er till kontrollansvariga här: https://www.lyyti.fi/reg/Fuksiseikkailu_2018_rastit_0943/se
Deadline för anmälningar är 15.8.2018 kl. 23.59.

Varför ska man vara med? Hur är en bra kontroll?
Svar på dessa frågor och mycket mer kan du hitta här: http://www.sv.fuksiseikkailu.fi/villdubasaforenkontroll/
Mera information också i infon 28.5.!

Vill du fråga någonting? Mera information ger:
Aleksanteri Gustafsson
aleksanteri.gustafsson@hyy.fi



2. Infon för kontrollansvariga på Gulisäventyret 28.5.



Välkommen till första infon för kontrollansvariga på Gulisäventyret 28.5. i Wilhelmsson-salen (Mannerheimsvägen 5 A, 5 vån.) kl. 18. Anmälning till infon: https://www.lyyti.fi/reg/2018fuksiseikkailuinfo1


3. Anmäl din förening till Öppningskarnevalen



Vill din förening delta i årets öppningskarneval? Nu kan ni anmäla er! I fjol deltog över 170 föreningar på centrumcampus! I år ordnas Öppningskarnevalen måndagen den 3 september 2018 i universitetets huvudbyggnad, i Porthania och utomhus på Universitetsgatan och Fabiansgatan.

Anmäl er förening så snabbt som möjligt. Sista anmälningsdagen är den 15 augusti kl. 23.59. OBS! Ni kan också redigera det här formuläret genom bekräftelsemeddelandet för er anmälan ända tills anmälningstiden går ut.
Anmäl er förening här: https://www.lyyti.in/Avajaiskarnevaalit_392018_5510/se


4. Föreningsaktivas Restart - Save the date!


Restart är en evenemang till alla föreningaktiva! Restart hålls 16 augusti - mera information kommer snart!
Kom med för att på nytt finna din inspiration och energi för hösten tillsammans med andra föreningsaktiva!


5. Halarmärken från Promler -15% för HUS föreningar under resten av året


HUS har avtalat med Promler.fi om en specialrabatt för alla HUS föreningar som beställer halarmärken!

Under hela 2018 får vi halarmärken till nedsatt pris (-15%) när vi kommer ihåg att uppge rabattkoden HYYHUSML18 i samband med anbudsbegäran och beställningen.

Rabattkoden är endast avsedd för HUS föreningar.

Rabattkoden gäller nya beställningar med normal leveranstid.

Här är länken till samarbetspartnerns webbplats: http://www.promler.fi/

Facebook: www.facebook.com/promler

Instagram: @promlerfi


6. MobilePay erbjuder det enkla betalsystemet MyShop gratis för studentorganisationer!



MobilePay MyShop är ett enkelt sätt att ta emot betalningar och minimerar kostnaderna och besväret i samband med kontantbetalningar. Lösningen gör det enklare och förmånligare att betala eftersom det enda som behövs för att ta emot betalningar är en registrering och en smarttelefon eller pekplatta.

MyShop fungerar utmärkt till exempel för att sälja evenemangsbiljetter eller halarmärken, samla in deltagaravgifter eller till exempel kaffepengar – möjligheterna är obegränsade!

MyShop fungerar på samma sätt som normala MobilePay-betalningar. MobilePay är avgiftsfri för alla bankers kunder och har redan laddats ner av över 800 000 finländare.

Läs mer: https://www.frank.fi/myshop-jarjestoille/

1. HUS valborgståg 30.4.2018

2. Anmäl för kontrollansvariga under Gulisäventyret 2018!

3. Dagen för psykisk hälsa bland studerande & #150ActsOfKindness

4. Ställ upp som ordningsvakt när Havis Amanda får studentmössan 30.4!

5. Kom ihåg att ansöka om en föreninglokal senast den 27 april


1. HUS valborgståg 30.4.2018


HUS valborgståg startar mot Havis Amanda 30.4 kl. 16!

Anmäl din förening till HUS valborgståg!

HUS frivilligteam Manta Crew lägger mössan på statyn Havis Amanda på Salutorget 30.4. Kom med och fira valborg och vår 150-åriga studentkår i HUS karnevaltåg som går via Alexandersgatan och Unionsgatan till mösspåläggningsceremonin. Processionen ställer upp sig framför Nya studenthuset kl. 16 och startar cirka kl. 16.15. HUS utskottsmedlemmar och nationsmedlemmar tvättar Amanda kl. 17. Mössan läggs på statyn exakt kl. 18.

HUS önskar alla medlemmar och föreningar välkomna med i valborgståget och jubileumsårets oförglömliga mössceremoni. Anmäl din förening till tåget här: https://www.lyyti.in/HYYn_Vappukulkue_3042018_6249/se


2. Anmäl för kontrollansvariga under Gulisäventyret 2018!


Gulissäventyret kommer igen! Anmälningen för kontrollansvariga under Gulisäventyret 2018 är nu öppen.
 
Alla HUS föreningar kan anmäla sig som kontrollarrangörer på Gulnäbbsäventyret!

Anmäl er till kontrollansvariga här: https://www.lyyti.fi/reg/Fuksiseikkailu_2018_rastit_0943/se
Deadline för anmälningar är 15.8.2018 kl. 23.59.

Varför ska man vara med? Hur är en bra kontroll?
Svar på dessa frågor och mycket mer kan du hitta här: http://www.sv.fuksiseikkailu.fi/villdubasaforenkontroll/

Vill du fråga någonting? Mera information ger:
Aleksanteri Gustafsson
aleksanteri.gustafsson@hyy.fi


3. Dagen för psykisk hälsa bland studerande & #150ActsOfKindness


Le, beröm, krama! Till exempel genom dessa små gärningar kan du visa medkänsla varje dag i din gemenskap! Dagen för psykisk hälsa bland studerande ordnas för första gången, och i äran av detta utmanar HUS alla föreningar och deras medlemmar att visa medkänsla gentemot varandra genom små, glädjande handlingar. Får din förening ihop 150 gärningar under kampanjen?
Läs mer om medkänsla och kampanjen här:https://www.nyyti.fi/sv/mielenterveyspaiva/

#150actsofkindness #HYY150 #hyyhelsinki #opiskelijoidenmielenterveyspäivä


4. Ställ upp som ordningsvakt när Havis Amanda får studentmössan 30.4!


Den här gången är det 150-åriga HUS som får lägga studentmössan på statyn Havis Amanda, och vi söker nu ordningsvakter för alla tiders mössceremoni. Det här är din chans att se HUS mössceremoni från första parkett.

Ordningsvakternas uppgift är att hålla valborgsfirarna på lagom avstånd från springbrunnen och lyftanordningarna och att allmänt hålla ett öga på situationen också en stund efter ceremonin. Verksamhetsområdet är kvarteret kring statyn. Uppdraget är gemytligt och trevligt.

Vi behöver totalt cirka 20 ordningsvakter. Vakterna måste ha ordningsvaktskort.

Arbetet börjar 30.4 kl. 15.30 och avslutas cirka kl. 19–19.30, beroende på när polisens fältchef ger sitt tillstånd.

Ordningsvakterna belönas med armband till Borgbacken som kan användas under säsongen 2018. Anmäl dig så snart som möjligt (eller senast 22.4) här: https://www.lyyti.in/Jarjestyksenvalvojaksi_Mantalle_3881/se

Frågor och meddelanden kan skickas till HUS producent Arttu Lehtinen.

Arttu Lehtinen
HUS producent
arttu.lehtinen@hyy.fi
+358505372831


5. Kom ihåg att ansöka om en föreninglokal senast den 27 april

Fördelningen av föreningslokaler är igång! Kom ihåg att ansöka om föreninglokaler senast den 27 april kl. 12. Allt om fördelningen: https://hyy.fi/lokalfordelning

1. Ny sakkunnig för föreningsärenden
2. Utbildning om GDPR, EU:s nya dataskyddsförordning 9 april
3. Rökning framför Nya Studenthusets A-trappan
4. Utbildning i säkra evenemang för föreningarnas säkerhetspersoner 24.4
5. Känner du en student som betalar läsårsavgift?

1. Ny sakkunnig för föreningsärenden

HUS har väljat Jaakko Kalske som ny sakkunnig för föreningsärenden. Sakkunning Maeda slutar sitt arbete i HUS 23 mars och Kalske börjar 3 april. Den nya sakkunniga kan kontaktas via mejl jaakko.kalske@hyy.fi eller jarjestosihteeri@hyy.fi och telefon 050 537 3798. Den här är den sista föreningsbulletin från sakkunnig Maeda, nästa bulletin kommer från ny sakkunnig Kalske.

Föreningsansvarig i styrelse Jane Kärnä (jane.karna@hyy.fi, 0505439615) och ordförande i ekonomidirektionen Sara Järvinen (sara.jarvinen@hyy.fi / 050 595 0324) svarar på alla frågor som vanligt.


2. Utbildning om GDPR, EU:s nya dataskyddsförordning 9 april


Från början av maj alla organisationer som behandlar personuppgifter måste åtlydas EU:s nya dataskyddsförordning. Reformen berör alla föreningar också. HUS, Aalto-universitets studentkår (AUS) och Tekniikan korkeakoulutetut (TEK) organiserar en gemensam utbildning om den i Otnäs 9 april kl. 15:30-19:30. Utbildningen innehäller en gemensam föreläsning och workshoppar. Föreläsningen kan också kollas på livestream. Utbildningen hålls på finska. Anmälningen senast på 6 april.

Anmälningen: https://www.lyyti.in/GDPRluento_9418
Mera information: https://www.tek.fi/fi/palvelut/tapahtumat/tietosuojalainsaadanto-uudistu...
Facebook: https://www.facebook.com/events/769005286629302/


3. Rökning framför Nya Studenthusets A-trappan


HUS och HUS Gruppen har förklarat sig rökfri och därför är rökning förbjuden härdanefter. Tillåten rökningsplatser  är nu tredje våningens rökningsrum, balkonger och framför C-trappan av Nya Studenthuset där finns också en askfat.

4. Utbildning i säkra evenemang för föreningarnas säkerhetspersoner 24.4

Vad göra om en deltagare på föreningens evenemang anmäler en trakasserisituation, om någon beter sig aggressivt eller om en styrelsemedlem får en panikattack? Vad gör evenemangets säkerhetsperson och hur blir evenemanget säkrare om en sådan utses?
 
HUS ordnar en utbildning för sina föreningar om säkerhetspersonens uppgifter. En förening kan delta även om den inte hittills utsett några särskilda säkerhetspersoner för sina evenemang. På utbildningen går vi igenom de vanligaste problematiska och farliga situationerna och lär oss hantera nödsituationer. På utbildningen går vi också igenom de säkerhetsprinciper som iakttas på HUS evenemang och som föreningarna kan använda som modell för sin egen verksamhet.
 
Vem som helst från föreningens styrelse kan delta i utbildningen, men vi rekommenderar den särskilt för säkerhetspersoner, likabehandlingsansvariga och presidiemedlemmar. Anmälningen: https://www.lyyti.fi/reg/hyyturvallisuus
 
VAD: Utbildning i säkra evenemang för föreningarnas säkerhetspersoner
NÄR: 24.4
VAR: Wilhemssonsalen, Nya studenthuset (Mannerheimvägen 5 A, 5 våningen)
FRÅGOR: Julius Uusinarkaus / julius.uusinarkaus@hyy.fi / +358(0)50 325 8041
 
Tyvärr är lokalen inte tillgänglig med rullstol. Kontakta arrangörerna om du behöver hjälp med att ta dig dit.


5. Känner du en student som betalar läsårsavgift?


I höstas inledde de första betalande utländska studenterna sina studier vid Helsingfors universitet. Nu vill HUS höra vad de tänker om studierna, studerandeservicen, välbefinnandet och försörjningen. Om du känner en betalande student, skicka länken till formuläret: https://goo.gl/forms/0bMwKFOtK6XdmlDv1

Mer information: Hannele Kirveskoski, hannele.kirveskoski@hyy.fi

HUS150 – Universitetsgemenskap i 150 år
Vetenskapshörnan (Universitetsgatan 4), 26.3 kl. 15.30–17.00

Vi firar 150-åriga HUS och 378-åriga Helsingfors universitets gemensamma historia i Vetenskapshörnan!

Den jubilerande studentkåren firar universitetets årsdag med en fräsch och trivsam fest måndagen den 26 mars. 150-åriga HUS och Helsingfors universitet har en lång gemensam historia som kommer att uppmärksammas också under jubileumsårets kommande evenemang. Men vad för de följande 150 åren med sig för universitetsgemenskapen?

Du får bekanta dig med jubileumsårets innehåll och med påverkare inom universitetsgemenskapen. Posera för ett polaroidfoto framför HUS150-fotoväggen, skaffa en HUS150-tygkasse och ett halarmärke eller skicka ett brev till framtidens studentkår.

Evenemanget är öppet för alla. Välkommen!

PROGRAM:

15.30 - Välkomsttal: HUS styrelseordförande Lauri Linna

16.00 - Hälsning från studentkårens presidium

16.45 - Helena Lahtinen & Heikki Pajunen play David Bowie

I samarbete med
HYY150-fotovägg
DJ Gareth Hayes

HUS-styrelsens vice ordförande Krista Laitila är konferencier.

Alinasalens bokningsrundor för hösten hålls 14.3.-9.4.

Det är igen dags för bokningsrundorna för dem som vill reservera Alinasalen. Nu reserveras turer för hösten 2018. Alinasalen kan bokas för hösten 2018 14.3. - 9.4.

Alinasalen kan reserveras under bokningsrundorna. På våren hålls två egentliga bokningsrundor. Dessutom hålls en förhandsbokningsrunda. Vid de här bokningsrundorna kan man få reservera Alinasalen för sammanlagt två (2) kvällar hösten 2018.
Bokningarna görs med en skild elektronisk blankett för varje bokningsrunda.

För att få tillgång till salen det datum som man har reserverat måste man under samma kalenderår ha gått en kurs i användningen av Alinasalen. Kurser hålls igen i hösten 2018. Om en förening inte har gått kursen hävs föreningens bokning.

För användningen av Alinasalen gäller HUS användningsvillkor för festlokaler, som finns på adressen
https://hyy.helsinki.fi/sites/default/files/Alinasalens_anvandningsvillk...

Föreningarna ska kontrollera vilka turer som är lediga i studentkårens elektroniska kalender på adressen http://tilavaraus.hyy.fi.

Förhandsbokningar

Förhandsbokningar tas emot från 14.3. kl. 12:00 till 20.3. kl. 23:59. Då kan föreningarna reservera lokalen innan de egentliga bokningsrundorna börjar. Förhandsbokningen gäller speciellt för årsfester, årsfestens efterfest och för evenemang som måste hållas något visst datum.

Ifall en förening  får en bokning av Alinasalen under förhandsbokningsrundan, kan föreningen inte ansöka under den första egentliga bokningsrundan, utan först under den andra egentliga rundan.

Förhandsreserveringar görs med en separat bokningsblankett på adressen: https://goo.gl/forms/xJhkgzsoCw8022Pj1
 
HUS Föreningsutskottet beslutar om förhandsreserveringarna tillsammans med den föreningsansvariga i styrelsen och den sakkunniga i föreningsfrågor 22.3. kl. 17:30-20


Den egentliga bokningsrundor

Reserveringar görs under två bokningsrundor, vid varje runda kan man anhålla om att få använda salen en gång, ifall föreningen inte har någon beviljad förhandsbokning. Föreningarna ska kontrollera vilka turer som är lediga i studentkårens elektroniska kalender på adressen http://tilavaraus.hyy.fi. Om den som gör bokningen inte har kontrollerat när det finns lediga turer kan det påverka hur bokningarna prioriteras. Föreningen kan reservera bara en (1) tur på rundan, men alternativ på blanketten kan vara mera.

Tidpunkten för när bokningen lämnas in spelar ingen roll för om man får lokalen eller inte, men felaktigt gjorda eller försenade reserveringar beaktas inte. Ifall det görs bokningar som går på varandra försöker vi jämka mellan föreningarna och erbjuda andra lediga turer. Om man inte kan komma överens om turerna avgörs genom lottdragning vem som ska få använda salen. Föreningsutskottet sköter eventuell medling och lottdragning. Den kontaktperson som föreningen utser måste gå att nå per telefon då bokningarna behandlas i slutet av båda bokningsomgångarna, för att man ska kunna förhandla om eventuella dubbelbokningar. Det är också bra om föreningen funderar på alternativa bokningsdagar ifall den ursprungliga bokningen kolliderar med någon annan förenings. Kontrollera före varje bokning att lokalen är ledig den dag ni vill ha den!

Omgång I
Bokningstid från 23.3. kl. 12:00 till 28.3 kl. 12:00.
Bokningar görs med denna blankett: https://goo.gl/forms/KlNe4zT2i1hXpoVr2
Bokningarna behandlas 29.3. kl. 17-20.

Omgång II
Bokningstid från 3.4. kl. 12:00 till 9.4. kl. 23:59.
Bokningar görs med denna blankett: https://goo.gl/forms/73K0YMM5KLhavS7s2
Bokningarna behandlas 11.4. kl. 18-21.

Bokningarna förs in i den elektroniska kalendern efter varje bokningsrunda och samtliga föreningar som ansökt om en bokning får ett meddelande per e-post.

Bokningar i efterskott

Från och med 16.4. kan man höra sig för med HUS servicebyrå om ev. lediga turer. De lediga turerna syns i HUS evenemangskalender på adressen Föreningarna ska kontrollera vilka turer som är lediga i studentkårens elektroniska kalender på adressen http://tilavaraus.hyy.fi.

 
Om det uppstår frågor angående Alinasalens bokningsrundor, kontakta vänligen ordförandena för Föreningsutskottet på jarjestovaliokunta@hyy.fi eller ordförande på Lauri Grünthal lauri.grunthal(at)helsinki.fi, 0503277480

1 Infokväll om fördelningen av föreningslokaler den 8.3. kl. 17

2 Alina-salens bokningsrundorna 14.3.- 9.4.

3 Orolig för en kompis eller närstående?

4 Utbildning för miljöansvariga 14.3

5 Teateragenternas kväll för evenemangs- och kulturansvariga 15.3

6 Vill er förening förtjäna pengar under valborg och första maj?

1 Infokväll om fördelningen av föreningslokaler den 8.3. kl. 17

HUS fördelar föreningslokaler igen för år 2019-2020.
HUS ordnar infokvällen om fördelningen av föreningslokaler i Wilhelmsson-salen på torsdag 8.3. klockan 17. Tyvärr är utrymme inte tillgänglig.

Alla föreningar som verkar inom HUS kan ansöka om föreningslokaler. Alla föreningar som ansöker om lokaler måste ha blivit uptagna i HUS och uppdaterat sina kontakt information i Tahlo. För att ansöka, föreningar måste fylla i ansökningsblanketten och enkäten om föreningslokalerna. Länker till blanketten och enkät ska skickas när ansökningen börjar.

Infokväll innehåller information om fördelningens tidtabell, tips om hur man ska fylla i ansökningsblankett och enkäten och vilka lokaler kan ansökas.
Vid fördelningen av föreningslokaler år 2018 fördelas lokalerna för två år framåt, åren 2019–2020. Lokalfördelningen görs av HUS ekonomidirektion och godkänns av HUS styrelse.
Facebook: https://www.facebook.com/events/1694130864006851/

Mera information:

Ekonomidirektionens ordförande Sara Järvinen
sara.jarvinen@hyy.fi
050 595 0324

Styrelsens föreningsansvarig Jane Kärnä
jane.karna@hyy.fi
0505439615

Sakkunnig (föreningar) Emi Maeda
emi.maeda@hyy.fi
050 537 3798

2 Alina-salens bokningsrundorna 14.3.- 9.4.

Alina-salens bokningsrundor börjar snart. Bokningsrundor till hösten 2018:

Förhandsbokningsrundan 14.3.-20.3.
Första bokningsrunda 23.-28.3.
Andra bokningsrunda 3.-9.4.

Mera information kommer snart.

3 Orolig för en kompis eller närstående?

HUS och Nyyti ry ordnar i samarbete med Föreningen för Mental Hälsa i Finland en kurs i Psykisk första hjälp för föreningsaktiva. Den avgiftsfria kursen ordnas 7-8.10 och kräver inga förkunskaper. Tyvärr är kursen och kursmaterialen enbart på finska. Låt oss veta om det finns efterfrågan på en kurs också på svenska!                             
Tilläggsuppgifter:

HUS styrelsemedlem Laura Wathén, laura.wathen@hyy.fi

4 Utbildning för miljöansvariga 14.3

Hej du miljöansvariga! Förbli inte ensam – kom till Sparre för att inspireras och dela dina upplevelser med andra nyfikna.
En utbildning ordnas onsdagen den 14.3. kl. 17 för alla miljöansvariga (Mannerheimvägen 5A 2:a våningen). HUS Miljöutskott fungerar som arrangör. Välkommen!

5 Teateragenternas kväll för evenemangs- och kulturansvariga 15.3

Vi välkomnar föreningarnas kultur- och evenemangsansvariga till Nationalteaterns kväll för teateragenter den 15 mars!
HUS erbjuder i samarbete med Nationalteatern för första gången en kväll för teateragenter riktad till alla HUS evenemangs- och kulturansvariga torsdagen den 15 mars!
Kvällen är en unik chans att bland de allra första få information om Nationalteaterns nya föreställningar – och naturligtvis reservera de bästa platserna för din egen förening och dina kompisar. I år är studentförmånerna för HUS medlemmar fantastiska! Vi berättar mer om förmånerna under evenemanget.
De främsta teaterkonstnärerna själva introducerar repertoaren för hösten 2018. Välkommen med!

 
PROGRAM TORSDAG 15.3.2018
 
kl. 17.00 Dörrarna till Lilla scenen öppnas och kvällsmat serveras i foajén
kl. 17.30 programmet på Lilla scenen börjar
 
Efter programmet hinner vi umgås i foajén,
avnjuta ett glas bubbel och göra reserveringar för de intressantaste föreställningarna.
 
Anmäl dig senast den 9 mars. Antalet platser är begränsat. Evenemanget är gratis för HUS medlemmar.

Anmälningen här: https://www.lyyti.in/Teatteriagenttien_ilta_3965/se

Facebook: https://www.facebook.com/events/196302417807125/

6 Vill er förening förtjäna pengar under valborg och första maj?

Vill er förening förtjäna pengar under valborg och första maj?
Nu har ni en strålande chans att göra ett miljötalko och samtidigt fylla på föreningens kassakista! HUS ber föreningarna lämna in anbud på städningen av Ulrikasborgsparken.
Föreningen måste förbinda sig att ställa upp med minst tio personer som gör en full arbetsinsats. Städningen görs onsdag 2.5 ca kl. 7-14.

Anbud lämnas in senast 20.3 före kl. 10 till Julius Uusinarkaus (julius.uusinarkaus(a)hyy.fi) med rubriken ”Ullanlinnanmäen siivous”. Om två föreningar lämnar in lika stora anbud vinner den av dem som gav det första anbudet. Vi kontaktar föreningen med det bästa anbudet 20.3.

Pages